dissabte, 20 de maig del 2017

Societat Obrera Agrícola d'Ascó (1917)

El 20 de maig de 1917, ara fa cent anys, s'aprovava en Junta General els Estatuts que havien de regir la nova entitat: una Sociedad Obrera Agrícola de Ascó.
En aquella Junta hi van prendre part un total de 52 associats que escolliren Antonio Daura com a president, Josep Faiget com a vicepresident i Pere Serra com a secretari. Els vocals van ser Pau Jordà, Pere Pau Montané, Joan Montornés i Antonio Serra.
L'objecte de l'entitat era "una unión, entre la clase trabajadora, ya sea para los fines de agricultura como para cosas que mejoren o auxilien a dicha clase o socios que la componen". Però també en remarcaven una finalitat "para cultura e instrucción de nuestros hijos (...) y con el fin de crear una pequeña cooperativa si puede llegar esta Sociedad a tal situación de fondos".
Per formar-ne part calia ser major de 16 anys i no calia ser únicament pagès per tal d'associar-se, a més, destaca que com a entitat no està afiliada a cap partit polític.
En fundar-se l'entitat, la quota mensual per soci era de 50 cèntims de pesseta, i no s'admetrien "los que tengan mala conducta y los que hayan sido despedidos o expulsados de otra Sociedad".
Tenint en compte l'interès pel bon quefer agrari, l'article 12 demana col·laboració dels associats: "Todo socio debe anunciar a la Junta directiva las plagas que se presenten al campo, como de nuevas enfermedades que noten en los árboles tanto en su propiedad como si la notaren en sus vecinos".
També hi ha un parell d'articles que parlen de comportament  qüestions d'ordre al local de la Societat:
"No se admite en la sala de la Sociedad gritos ni escándalo sino mucha tranquilidad conversando de cosas útiles, propias de la Sociedad y agricultura, como escuchar la voz con atención en las Juntas y si se da alguna lección de agricultura". (art. 8)
"Queda completamente prohibido todo juego sea de la clase que fuere dentro la sala de la Sociedad, únicamente puede admitirse naipes u dómino para el gasto del café por distracción el tiempo que señale la Junta de la Sociedad". (art. 14)