El Parlament de Catalunya aprova, per unanimitat, l'anul·lació dels 63.961 judicis franquistes que van tenir lloc a Catalunya. Malauradament arriba massa tard -42 anys després de la mort del dictador- aquest exercici de democràcia, de justícia i de reparació dels que van patir el règim franquista.
www.parlament.cat |
Adjunto el preàmbul de la proposició de llei de reparació jurídica de les víctimes del franquisme.
Preàmbul
Des del mateix inici del cop d’estat militar de signe feixista que es va produir
contra la Segona República Espanyola, i que va ésser l’origen de la llarga i cruenta
Guerra Civil de 1936-1939, les autoritats franquistes van desplegar una multiplicitat
de formes i mecanismes de repressió de totes aquelles persones que, per raó de
llur afiliació política, sindical o associativa, per llurs idees o creences, o per llurs
opcions vitals, consideraven enemigues del règim autoritari que estaven en procés
d’edificar.
La dimensió i la intensitat d’aquestes polítiques repressives donen fe de l’aberrant
intenció d’anorrear i erradicar tota forma de pensament antagonista o dissident
de la ideologia sobre la qual el franquisme va construir el conjunt de les seves institucions.
Cal recordar que l’Estatut de Catalunya del 1932 va ésser derogat per la Llei del
5 d’abril de 1938, un acte il·legal de la dictadura franquista que només va poder ésser
imposat per la força de les armes. Per això es van constituir els tribunals de l’Auditoria
de Guerra de l’Exèrcit d’Ocupació, anomenada posteriorment Auditoria de la
IV Regió Militar, i es van dur a terme els processos aplicats pel procediment dels
consells de guerra com a mitjà de repressió política vulnerant les competències i la
legalitat aleshores vigent, també respecte als delictes tipificats, els procediments seguits
i les garanties processals que eren exigibles.
En atenció a les víctimes i llurs familiars, cal que una norma amb rang de llei
constati i declari definitivament la nul·litat de tots aquests procediments, que es poden
qualificar de farsa, i de les sancions i condemnes de greus conseqüències que
se’n derivaren.
Cal fer-ho, també, tenint en compte els requeriments formulats pels poders pú-
blics, tant el Comitè de Drets Humans de les Nacions Unides, com el Relator Especial
sobre la promoció de la veritat, la justícia, la reparació i les garanties de no
repetició del Consell de Drets Humans en el darrer informe del període de sessions
del 22 de juliol de 2014, el qual ha requerit a les institucions de l’Estat «Identificar
mecanismes idonis per a fer efectiva la nul·litat de les sentències adoptades en violació
dels principis fonamentals de dret i del degut procés durant la Guerra Civil i el
franquisme. Estudis comparats d’altres experiències de països que han afrontat reptes
similars, molts inclosos en el context europeu, poden resultar summament profitosos», en aplicació de la Declaració universal dels drets humans, el Pacte internacional
dels drets civils i polítics i el Conveni per a la salvaguarda dels drets humans
i de les llibertats fonamentals.
Els arguments en el sentit de no reobrir velles ferides del passat són inconcebibles
en un context democràtic, ja que el restabliment de la dignitat de les víctimes no
cerca la revenja sinó la veritat, la justícia, la reparació i la garantia de no repetició.
Quaranta-dos anys després de la mort del dictador Franco no hi ha hagut cap llei
que declari expressament la nul·litat dels judicis del franquisme.
Per aquest motiu, aquesta llei, de conformitat amb l’ordenament jurídic, declara
la il·legalitat dels tribunals i dels procediments i els consells de guerra instruïts
a Catalunya des del 5 d’abril de 1938 fins al desembre del 1978 per l’Auditoria de
Guerra de l’Exèrcit d’Ocupació, anomenada posteriorment Auditoria de Guerra de
la IV Regió Militar.
Tot i que, a mesura que el conflicte va anar avançant i que van anar passant anys
de dictadura, les autoritats franquistes van provar de dotar aquests instruments de
repressió d’una aparença de legitimitat i de juridicitat, resulta impossible considerar
que aquests òrgans tinguessin una autèntica naturalesa jurídica.
Per a poder considerar que un grup de persones està jutjant i conferir a allò que
decideixin la consideració i el necessari efecte de «cosa jutjada», cal poder sustentar
en dret que l’òrgan en qüestió és realment jurisdiccional, que es tracta d’un autèntic
tribunal.
No es pot considerar òrgan jurisdiccional aquell que no respecta les més mínimes
garanties d’imparcialitat, dret de defensa i cosa jutjada de les seves resolucions,
o que no gaudeix d’independència de la resta de poders de l’Estat, com a mínim en
el sentit que existeixi una atribució genèrica mínimament racional del poder de jutjar
a un òrgan suficientment individualitzat.
Dels consells de guerra franquistes i dels òrgans, jurats i tribunals a què es fa
referència no se’n pot dir de cap de les maneres que fossin òrgans jurisdiccionals,
que complissin els mínims requisits per a exercir la funció de declarar el dret pròpia
d’un tribunal. L’anàlisi de llur naturalesa, composició i actuació ens obliga a veure’ls
com el que van ésser, una farsa. Una actuació de fet revestida amb prou feines de
la mera aparença, més o menys sofisticada en funció del moment històric, d’òrgans
jurisdiccionals.
Aquells processos polítics contraris a la legalitat es van mantenir més enllà de la
mort del dictador en consells de guerra per causes de caràcter polític amb infracció
dels drets fonamentals de moltes persones, que hi van ésser injustament sotmeses i,
arran d’aquests, algunes d’elles, executades.
Així, constatada la nul·litat d’origen dels procediments i de les resolucions, sentències,
condemnes i sancions que n’emanaren, com a actuacions de fet i no pas jurisdiccionals
que foren, i declarada legalment llur il·legitimitat, no ha de comportar
cap problema que la llei en constati i en declari la nul·litat, i cerqui també d’establir
un mecanisme administratiu àgil per a obtenir certificació individualitzada d’aquesta
circumstància que la llei constata i declara.
Atès que els processos i les resolucions dictades pels tribunals militars van ésser
públics, per a fer efectiu el valor reparatori, aquesta llei habilita l’Arxiu Nacional de
Catalunya perquè elabori i publiqui una llista de processos i sentències.
Per tot això, ha arribat el moment d’assumir la responsabilitat històrica del Parlament
de Catalunya, davant les víctimes d’aquells processos, reparant els abusos
comesos pel règim franquista contra la legalitat judicial i procedimental i fent la
reparació exigida per les persones represaliades, la societat catalana i les instàncies
internacionals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada