Un any, i des de 2007, que en el marc del programa de la Festa Major, Biel Pubill i jo mateix tenim l'oportunitat d'inserir un monogràfic vinculat a alguna temàtica històrica, antropològica, cultural, patrimonial... del nostre poble. Aquest 2024 el monogràfic es dedica a la construcció del pont d'Ascó amb motiu de mig segle d'història. Us deixo amb la introducció del treball.
***
És evident que tot
poble riberenc vol és estar ben comunicat. Secularment ho han estat a través
dels propis rius. En el nostre cas, l’Ebre, des de temps remots amb l’arribada
de fenicis, grecs i romans, va esdevenir una autèntica autopista fluvial
d’intercanvi de productes però també d’idees. La major part del comerç i de
transport de mercaderies es duia a terme pel riu. A Ascó la construcció de la
via de ferrocarril Barcelona-Madrid el 1892, va suposar un primer gran cop al
transport fluvial, tanmateix aquest va continuar tot i davallar progressivament
al llarg de la primera meitat del segle vint amb l’increment del nombre de
vehicles i la millora de la comunicació terrestre. Aleshores l’accés per
carretera procedia de les Camposines i de Flix, a més de la carretera que puja
a La Fatarella.
És evident que es
tractava d’una zona mal comunicada, però encara estaven més mal comunicats els pobles
veïns de la riba esquerra de l’Ebre (Vinebre i la Torre de l’Espanyol). És
lògic entendre, doncs, que la idea de construir un pont que unís els dos marges
de l’Ebre fos un tema recurrent des de temps enrere.
No serà fins el 1969 que l’Ajuntament d’Ascó va
enviar a la Diputació de Tarragona una carpeta amb documentació que contenia
diversos expedients «sobre els greus
perjudicis que ocasiona en el pas de barca d’Ascó les continuades variacions
del cabal d'aigua pel riu provocades per les preses de Mequinensa i Riba-roja,
de l’empresa ENHER i la de Flix de FECSA», i on es demana com a única
solució la construcció d’un pont. Aquesta carpeta, que a més contenia diversos
articles de diari i fotografies de les destrosses que el riu feia en el pas de
barca, fou tramesa a l’aleshores Diputación de Tarragona en data de 16 de gener
de 1969.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada