dijous, 8 d’agost del 2024

Monogràfic: 50è aniversari de la construcció del pont d'Ascó


Un any, i des de 2007, que en el marc del programa de la Festa Major, Biel Pubill i jo mateix tenim l'oportunitat d'inserir un monogràfic vinculat a alguna temàtica històrica, antropològica, cultural, patrimonial... del nostre poble. Aquest 2024 el monogràfic es dedica a la construcció del pont d'Ascó amb motiu de mig segle d'història. Us deixo amb la introducció del treball.

***
És evident que tot poble riberenc vol és estar ben comunicat. Secularment ho han estat a través dels propis rius. En el nostre cas, l’Ebre, des de temps remots amb l’arribada de fenicis, grecs i romans, va esdevenir una autèntica autopista fluvial d’intercanvi de productes però també d’idees. La major part del comerç i de transport de mercaderies es duia a terme pel riu. A Ascó la construcció de la via de ferrocarril Barcelona-Madrid el 1892, va suposar un primer gran cop al transport fluvial, tanmateix aquest va continuar tot i davallar progressivament al llarg de la primera meitat del segle vint amb l’increment del nombre de vehicles i la millora de la comunicació terrestre. Aleshores l’accés per carretera procedia de les Camposines i de Flix, a més de la carretera que puja a La Fatarella.

És evident que es tractava d’una zona mal comunicada, però encara estaven més mal comunicats els pobles veïns de la riba esquerra de l’Ebre (Vinebre i la Torre de l’Espanyol). És lògic entendre, doncs, que la idea de construir un pont que unís els dos marges de l’Ebre fos un tema recurrent des de temps enrere. 

No serà  fins el 1969 que l’Ajuntament d’Ascó va enviar a la Diputació de Tarragona una carpeta amb documentació que contenia diversos expedients «sobre els greus perjudicis que ocasiona en el pas de barca d’Ascó les continuades variacions del cabal d'aigua pel riu provocades per les preses de Mequinensa i Riba-roja, de l’empresa ENHER i la de Flix de FECSA», i on es demana com a única solució la construcció d’un pont. Aquesta carpeta, que a més contenia diversos articles de diari i fotografies de les destrosses que el riu feia en el pas de barca, fou tramesa a l’aleshores Diputación de Tarragona en data de 16 de gener de 1969.