dimecres, 1 de febrer de 2017

125 anys del ferrocarril a Ascó

L'1 de febrer de 1892 s'inaugurava l'estació d'Ascó que formava part de la línia de ferrocarril que unia Barcelona amb Madrid passant per Saragossa, una estació qualificada de tercera classe. D'això avui en fa 125 anys. Això ocorria uns mesos després que aquest servei arribés a Móra la Nova, l'octubre de 1891.
En un primer moment, qui es féu càrrec de la construcció de la via fèrria va ser una empresa privada, la família Miarnau de Reus.
Per a la instal·lació del traçat de la via del tren va caldre expropiar terrenys, en aquest cas, nombrosos horts que existien entre el poble i el riu en partides com els Reguers, els Andiscos o els Castellons.
Fins i tot, a Ascó, la construcció de la línia fèrria va obligar a traslladar la Capelleta de la Mare de Déu del Carme uns metres més amunt del seu lloc originari, a la vora mateixa del riu. Això ocorria l’any 1882. Encara faltaven deu anys perquè el pas del tren pel nostre poble fos una realitat, cosa que indica que el projecte no va ser ni ràpid ni senzill en la seva execució.
Sens dubte, l’arribada del ferrocarril a Ascó va impulsar un nou oci al seu voltant. Així era habitual que l’estació es convertís en lloc de trobada de joves i grans, especialment els diumenges al migdia, després de missa, per veure passar el correu. Fins i tot per als més petits també se’ls va obrir un camp de joc.
L’estació va comportar que apareguessin nous oficis relacionats amb el tren: el cap d’estació, els factors i els casillers.
De totes maneres, no tots els sectors econòmics van sortir guanyant amb l’arribada del ferrocarril ja que va afectar notablement el transport fluvial per l’Ebre. Des de la posada en funcionament del ferrocarril hi va haver una disminució considerable del tràfec de mercaderies pel riu, que anava descendint any rere any. A més, el nou i modern mitjà de transport va apropar la població cap a Reus, amb la qual cosa va anar minvant la dependència comercial amb Tortosa mitjançant el transport dels llaüts i va obrir les portes a les relacions comercials amb la capital del Baix Camp.
L’estació d’Ascó, històricament, no únicament ha donat servei a la nostra població, sinó que també n’han estat usuaris els veïns de Vinebre, la Torre de l’Espanyol i la Fatarella.