El Palau de la Generalitat ha acollit aquest dissabte una trobada pedagògica sobre la commemoració del Tricentenari en l'àmbit educatiu. Ha estat una jornada molt interessant introduïda per les presentacions de la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, i del comissari del Tricentenari, Miquel Calçada, el qual ha detallarels objectius de la commemoració en aquests quatre objectius: "commemorar, reinventar, cohesionar i projectar."
Abans d'entrar pròpiament a l'àmbit relacionat amb la didàctica, hem comptat amb una ponència del director del Museu d'Història de Catalunya, Agustí Alcoberro, Catalunya i la Guerra de Successió, amb una contextualització sobre l'esdeveniment i com ha condicionat la història futura del país.
A continuació ha estat Francesc Xavier Hernández Cardona, del departament de la Didàctica de la Història de la Universitat de Barcelona, qui ha fet una aproximació al tractament de la història en l'ensenyament, a més ha anunciat un audiovisual que està elaborant el Grup de Didàctica i Patrimoni de la UB (Didpatri) que pretén ser una síntesi de 30 minuts dels esdeveniments de la Guerra de Successió. Aquest material estarà confegit de sis parts de cinc minuts de durada:
- aspectes de la vida quotidiana del segle XVIII.
- les Constitucions, on es tractarà el sistema polític català que explica com era l'Estat català.
- la contextualització del conflicte en el seu entorn internacional.
- el setge de 1713-1714, la resistència heroica dels catalans per defensar les seves institucions i les seves llibertats.
- la batalla de l'Onze de Setembre.
- la memòria i el patrimoni.
Finalment han estat responsables del Departament d'Ensenyament que ens han presentat la pàgina web de commemoració del Tricentenari del Departament d'Ensenyament, http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2013/1714, així com algunes de les propostes d'activitats per als diferents centres educatius. El lloc web, a més de presentar l'efemèride i d'oferir diferents propostes didàctiques pels diferents cicles educatius, també pretén recollir aquells materials que es preparin des dels centres per poder compartir-los i difondre'ls.
Per exemple, es proposa que les escoles construeixin i facin volar estels amb missatges escrits pels alumnes per recordar que una de les prohibicions del Decret de Nova Planta va ser l'enlairament d'estels. També per a totes les escoles es podria fer una activitat vinculada a la llengua, atès que també va patir els estralls del Decret de Nova Planta. Es tractaria de fer un mosaic de paraules que siguin més pròpies o localismes dels territoris de les escoles.
A més, s'aprofitaria activitats que ja es realitzen habitualment per dedicar-les a la commemoració. D'aquesta manera les Converses Pedagògiques que convoca el Departament, al mes de gener de 2014, es dedicaran a "300 anys d'escola catalana". En el Dia Mundial de la Dansa, les escoles de dansa prepararan balls catalans del 1800. També les escoles d'art enfocaran la Jornada Art i Disseny a aquesta efemèride.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada