gencat.cat |
Finalitat del Programa
Millorar la competència escrita dels alumnes per augmentar la seva capacitat de comunicació i el seu rendiment acadèmic i, així, afavorir l’èxit educatiu.
Donar eines i suport als docents per actualitzar les metodologies de la didàctica de l’escriptura.
Eixos del programa AraEscric
Aprendre a escriure
- L’Aprenentatge inicial de l’escriptura (Educació Infantil i Primària).
- El procés de la composició escrita, les seves fases i la reflexió sobre la llengua.
- El coneixement dels gèneres textuals i la seva funcionalitat.
Escriure per aprendre
- L’escriptura com a eina d’aprenentatge i de construcció de coneixement.
- L’escriptura com una estratègia transversal per a la millora del rendiment escolar a totes les àrees i matèries.
Escriure per crear i transmetre el pensament
- L’hàbit de l’escriptura personal i el plaer d’escriure.
- L’escriptura creativa: la literatura com a model.
Objectius específics del programa AraEscric
Alumnes
- Incrementar el temps de dedicació a l’escriptura.
- Incorporar la reflexió sobre com s’escriu, per a què s’escriu, per a qui s’escriu.
- Conservar evidències de la seva producció escrita.
Professors
- Planificar les unitats didàctiques que incorporin activitats d’escriptura amb un propòsit comunicatiu i adequades a un context.
- Potenciar el paper del professor com a model.
- Incorporar l’avaluació com a eina del procés d’ensenyament i aprenentatge.
- Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.
Projecte educatiu
- Incorporar l’escriptura i les estratègies d’expressió escrita en totes les àrees i matèries.
- Utilitzar elements per mesurar el progrés acadèmic de l’alumnat.
- Incorporar pràctiques de referència educativa i projectes d’innovació de centre amb relació a l’escriptura.
Famílies
- Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de l’escriptura al centre.
- Llegir i posar en valor els escrits produïts pels fills.
- Aprofitar les situacions familiars per fomentar l’escriptura.
Món literari
- Potenciar el contacte entre escriptors i alumnes.
- Fomentar la participació dels alumnes en espais literaris col·laboratius (fòrums, blogs, BookTubes, revistes literàries, etc.).
Desenvolupament del Programa
- Elaboració i difusió de documents d’orientacions amb les fonamentacions científiques i pedagògiques que ajudin els centres a sistematitzar l’aprenentatge de l’escriptura (ex. la correcció de textos, l’aprenentatge de la grafia, etc.).
- Pàgina web AraEscric.
- Cicle de sis sessions de temàtiques, nuclears i transversals, relacionades amb la didàctica de l’escriptura. Es presentaran tres modalitats diferenciades, adreçades cadascuna a:
- Mestres de parvulari i cicle inicial d’educació primària
- Mestres dels cicles mitjà i superior d’educació primària
- Professors d’educació secundària obligatòria
- S’oferiran de manera simultània a tots els Serveis Territorials d’Ensenyament a partir del segon trimestre del curs 2015-2016.
- Identificació i divulgació de pràctiques de referència educativa i projectes d’innovació de centre en l’àmbit de l’escriptura.
- Disseny de l’oferta formativa vinculada als objectius del Programa a través de:
- la constitució de grups de treball orientats a l’aprofundiment i la millora de la didàctica de l’escriptura;
- seminaris de coordinació metodològica entre escoles i instituts;
- creació, ampliació o consolidació de seminaris intercentre orientats a l’elaboració de propostes didàctiques i materials;
- desenvolupament de jornades formatives i d’intercanvi d’experiències;
- activitats de formació interna de centre relacionades amb l’escriptura (FIC);
- VIII Congrés d’Educació i Entorn: “L’escriptura”.
- Implicació de l’entorn: col·laboració amb altres institucions i entitats
- Projectes amb Universitats
- Projectes amb Institucions (Itineraris literaris. Institució de les Lletres Catalanes...)
- Concursos i premis
- Mitjans de comunicació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada