dilluns, 6 d’abril de 2015

Josep Màdico i Grau (Ascó 1904 - Reus 1970)

Aquest diumenge, tot fullejant el Diari de Tarragona, em va sorprendre llegir el nom d'un fotògraf asconenc, dins de la secció en què el Centre de la Imatge de Reus homenatja les figures que han destacat en aquest àmbit. 

Aquest és el contingut de l'article en qüestió:

JOSEP MÀDICO i GRAU (Ascó 1904 - Reus 1970)
Industrial del ram del comerç. Fotògraf creatiu
Un fotògraf inquiet
Botiguer, va regentar un establiment de queviures al carrer de Monterols, de productes especialitzats, amb prestigi i refinat regust de persona entesa en gustos minoritaris. El seu local era una mena d'institució de trobada i obligada tertúlia, on es parlava de filosofia naturalista, de muntanya, de fotografia i dels més variats projectes de tipus humà, artístic i cultural.
Al fons de l'establiment tenia instal·lat un aparell antic, visor de fotografies en relleu, on sovint es canviaven les imatges, i obtenia els elogis dels clients pel seu bon fer i cuidat prestigi de persona educada en el gust artístic.
Als anys vint, trobant-se treballant a Salou, es va unir a un grup d'amics seus de Reus i es dedicà a la pràctica d'esports. Més endavant es funda el Club Natació Reus Ploms, club on ell també practicava l'atletisme i la natació.
Integrat dins de moviments naturistes, deixeble del professor Nicolau Capo, va ser un apòstol del vegetarianisme. Donava sempre exemple d'una cura escrupolosa de la mateixa educació física, i no era gens estrany veure'l practicar a edat avançada la travessa al port de Salou.
Posteriorment, s'integrà al grup de gimnàstica del Centre de Lectura de Reus. Era membre de la Secció Excursionista del Centre de Lectura, així com de la Secció Fotogràfica, que per espai de molts anys enllaçà ambdues seccions.
Processava ell mateix les seves pròpies obres. Als seus inicis (anys vint) feia fotografies de gran format. El va fascinar el món de l'estereoscòpia. Va aprofundir coneixements de reulleu fotogràfic treballant amb la màquina clàssica del muntanyenc de l'èpica (Verascope Richard).
Participava amb força èxit a nombrosos salons de tipus local i estatal, on es prodigava en sensibilitats de recerca en dobles exposicions, trucatges, fotografia de bellesa en el camp dels models i el naturisme, i la particularitat del saló concurs de roses del Centre de Lectura.
Dissortadament, la pràctica totalitat de la seva obra es va perdre després de la seva mort, a causa d'una inundació a l'espai de tallers on ell guardava els seus negatius. Per tant, i de manera irreparable, es perdé la millor part de l'obra d'aquest inquiet personatge, del qual no es pot disposar de gairebé cap mena de dossier, sinó només del record que en tenen tots els seus companys de quan ell, personalment, mostrava els seus treballs.
La seva obra ha estat seleccionada a Temps de silenci. Panorama de la fotografia espanyola dels anys 1950-60, organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i presentada al Centre d'Art Santa Mònica de Barcelona, així com al Palais Tokyo de París, seu de la Mission du Patrimoine Photographique del Ministeri de Cultura francès.
Les seves obres han viatjat a altres exposicions col·lectives internacionals organitzades per l'AFR i patrocinades per Caixa Tarragona. La seva obra està inclosa dintre dels serveis de la Fototeca de Reus.
Recentment, la seva obra Patrulla rural de Guardia Civil ha estat seleccionada per a formar part de la Col·lecció d'Art dela Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (2014), fruit d'un treball realitzat al transcurs dels darrers dos anys, personalment per Josep Maria Ribas i Prosus, i en nom de l'Arxiu Històric de l'Agrupació Fotogràfica de Reus, amb la finalitat de reivindicar la memòria dels nostres pioners fotògrafs.

DIARI DE TARRAGONA, 5 abril 2015