dissabte, 27 d’octubre del 2007

Ascó i el transport per l'Ebre

FOTOGRAFIA CEDIDA PER MIQUELA BATISTE

Els posts d'aquesta setmana continuen dedicats a l'Ebre.

L’Ebre al llarg del temps va ser l’escenari per on es transportaven tones de mercarderies any rere any i que propiciava el comerç entre l’interior i la costa, i entre els pobles i ciutats del curs del riu. Però aquest flux en el transport fluvial va començar a patir els efectes d’un nou mitjà de comunicació que anava estenent la seua xarxa i consolidant la seua fortalesa: el tren. A Ascó s’inaugura l’estació l’1 de febrer de 1892. I com podem comprovar amb aquestes dades de Carreras Candi en el seu estudi sobre la navegació a l’Ebre, el ferrocarril va provocar la decadència de la navegació i el comerç fluvial. L’any 1936 Ascó comptava amb quatre barques matriculades; una de 18 tones, dues de 22 i una altra de 30, per al servei de càrrega. Transportaven productes riu avall i arribaven normalment fins a Tortosa. Aquest tràfic va experimentar un descens ràpid: s’havien registrat 63 viatges a aquesta ciutat l’any 1906, i van disminuir a 13 l’any 1920, a 7 el 1934 i a un el 1935.

Font: CARRERAS CANDI, Francesc: La navegació al riu Ebre. Edita Generalitat de Catalunya, Col·lecció Lletres de l’Ebre, Barcelona, 1993