dimecres, 24 de juny del 2026

El Quartet Vivancos donarà el tret de sortida al nou cicle de clàssica de l'Ascó Batega


El concert inaugural tindrà lloc el proper dissabte 27 de juny al Centre Cultural Magatzem de Rita i obrirà una programació que aposta per la música de cambra, el talent jove i la proximitat cultural

ASCÓ (Ribera d’Ebre)

Ascó Batega encetarà el proper dissabte 27 de juny una nova etapa amb l'inici del seu Cicle de Clàssica, una de les principals novetats d’aquesta edició del festival. El concert inaugural anirà a càrrec del Quartet Vivancos, una formació emergent integrada per quatre joves músics amb una trajectòria en constant creixement, que actuaran a les 20 h al Centre Cultural Magatzem de Rita. L’entrada serà gratuïta.

Aquest concert representa l’estrena d’una proposta que amplia l’oferta cultural del festival i reafirma la voluntat d’Ascó Batega de portar al municipi projectes artístics de qualitat, accessibles a tota la ciutadania i connectats amb les noves generacions d’intèrprets.

El Quartet Vivancos serà el primer dels cinc concerts que conformen aquest nou cicle de música de cambra, impulsat per la Regidoria de Cultura d’Ascó. La formació oferirà un repertori que permetrà al públic gaudir de la proximitat i la intensitat pròpies de la música de cambra, en un espai especialment adequat per a aquest tipus de concerts com és el Magatzem de Rita.

Des de l’organització es convida tant la població d’Ascó com els visitants d’arreu a participar en aquesta primera cita cultural de l’estiu i a descobrir una programació que combina formacions consolidades, talent emergent i projectes vinculats al territori.

El regidor de Cultura d’Ascó, Josep Maria Raduà, destaca que «aquest concert simbolitza l'inici d'una aposta que vol apropar la música clàssica a tots els públics i demostrar que des dels municipis també es poden impulsar projectes culturals amb ambició, qualitat i vocació de futur».

El Cicle de Clàssica continuarà el 4 de juliol amb l’actuació del cor de cambra Noctes, seguirà el 25 de juliol amb Kebyart, el 15 d’agost amb el concert de cloenda de la residència artística Ascó Batega Jove i culminarà l’11 de setembre amb el Trio Fortuny.

Amb aquest concert inaugural, Ascó Batega convida la ciutadania a estrenar una nova proposta cultural que neix amb la voluntat de consolidar-se com un espai de trobada entre la música, el patrimoni i la vida cultural de la població.

dimarts, 23 de juny del 2026

Missatge de la Flama del Canigó 2026

Benvolguts i benvolgudes,

L’any 1966, ara fa seixanta anys, la Flama del Canigó va travessar per primera vegada el pas fronterer de Coll d’Ares, esdevenint un símbol potent d’unió entre la Catalunya del Nord i el Principat i, alhora, un gest carregat de compromís en temps difícils, que vaig tenir l’honor de viure en primera persona.

Aquell impuls, nascut amb convicció i esperança, ha perdurat ns avui com una expressió viva de la nostra llengua, de la nostra cultura i de la nostra identitat.

Amb els anys, la Flama s’ha expandit gràcies a l’esforç de les moltes entitats, els equips de foc i les persones, que n’heu sabut mantenir viu el sentit i la continuïtat, fent possible que hagi esdevingut un referent compartit que uneix els Països Catalans.

En aquest any de commemoracions, la Flama també ens convida a recordar gures cabdals de la nostra història, com Antoni Gaudí i Joan Alcover, en el centenari de la seva mort, així com Pau Casals, en els cent cinquanta anys del seu naixement, entre altres, els quals han projectat al món el nostre patrimoni intel·lectual i cultural.

Us animo a continuar engrandint la Flama amb l’esperit del Canigó i de Mn. Cinto Verdaguer, a portar-la a nous indrets i a reforçar la nostra tradició ancestral de l’encesa de les fogueres de Sant Joan.

És un llegat que cal transmetre amb fermesa als nostres joves perquè en garanteixin el futur i, alhora, afavorir també la participació de les persones nouvingudes i de cultures diverses, que formen part del nostre present col·lectiu.

Que la Flama ens continuï esperonant amb força i determinació en la defensa dels nostres ideals i dels nostres drets nacionals com a poble.

De Salses a Guardamar i de Fraga a Maó, passant per l’Alguer.

VISCA LA FLAMA DEL CANIGÓ!

VISQUIN ELS FOCS DE SANT JOAN!

VISQUIN ELS PAÏSOS CATALANS!

Ramon Torra i Orra
TRADICAT - TRADIFOC
Manlleu, 15 de maig de 2026

dimarts, 16 de juny del 2026

Produir energia, construir futur

Fa pocs dies llegia un informe que apuntava que allargar la vida útil de les centrals nuclears podria representar un estalvi de més de 1.400 milions d'euros anuals per a la indústria. Més enllà de les xifres, la notícia em va portar a una reflexió que sovint ens fem molts veïns d'Ascó: quin retorn rep realment el territori que produeix una part tan important de l'energia que consumeix el país?

Ascó és conegut arreu de Catalunya per les seves centrals nuclears. Des de fa més de quaranta anys, el nostre poble contribueix de manera decisiva a garantir el subministrament elèctric de llars, comerços i empreses. Riu amunt tenim les centrals hidroelèctriques de Flix i Riba-roja d’Ebre. Al mateix temps, les Terres de l'Ebre han esdevingut també un dels principals territoris productors d'energia renovable, amb una presència cada vegada més important de parcs eòlics i instal·lacions fotovoltaiques.

L’Ebre català i especialment el nord de la comarca de la Ribera d’Ebre s’ha especialitzat en la producció d’energia, i probablement, si es preguntés als seus habitants per on ha de passar el propi futur, considerarien que atraure un sector industrial vinculat a la transició energètica hauria de ser una prioritat.

Per tant, no es tracta de qüestionar aquest paper com a territori productor d'energia. Al final els territoris hem de ser solidaris i contribuir al progrés col·lectiu. Però la solidaritat ha de ser recíproca. I és aquí on apareix una pregunta legítima: el retorn que rebem és proporcional a l'aportació que fem?

Durant dècades hem produït energia per al conjunt del país mentre continuàvem reclamant millors infraestructures, millors comunicacions i més oportunitats de desenvolupament econòmic. Encara avui, a les Terres de l'Ebre, continuem parlant de connexions ferroviàries insuficients, de dificultats per atraure determinades inversions o de la necessitat de generar ocupació qualificada que permeti als joves construir aquí el seu projecte de vida.

El debat actual sobre el futur de l'energia nuclear i sobre la transició cap a les renovables no hauria de limitar-se exclusivament a la producció energètica. La qüestió fonamental és què volem que passi als territoris que fan possible aquesta producció. Perquè el repte no és només garantir electricitat; el repte és garantir futur. Els territoris que contribueixen al progrés col·lectiu també han de participar dels beneficis d'aquest progrés.

Els Fons de Transició Nuclear representen una oportunitat important. Però només tindran sentit si rere el fons hi ha una estratègia que passi per infraestructures modernes, sòl industrial, suport a l'emprenedoria, formació especialitzada i una aposta decidida per la innovació i la creació d'ocupació.

A aquestes alçades del partit sabem que el millor retorn per a un territori productor d'energia no són les compensacions, sinó les oportunitats. Per tant, convé canviar el focus, i la pregunta no ha de ser només quanta energia produïm, sinó quin futur construïm gràcies a aquesta aportació.

Josep Maria Raduà Serra
Juny 2026