diumenge, 28 de juny del 2026

28J: orgull d'orgull

Manifest amb motiu del 28J, Dia Internacional per l’Alliberament LGBTI+ 

Catalunya és terra de drets, de llibertats i de diversitat. Ho és gràcies a moltes generacions de persones que, amb valentia, van decidir alçar la veu quan encara fer-ho significava persecució, estigma o violència. La història del moviment LGBTI+ és també la història de la lluita democràtica del nostre país. 

Aquest 28 de juny de 2026 és especialment significatiu. És el primer Orgull que celebrem amb la nova Llei 13/2025, de 29 de desembre, dels drets de les persones LGBTI i l’erradicació de l’LGBTI-fòbia, plenament aprovada i vigent. Una llei que situa Catalunya novament a l’avantguarda europea en la defensa dels drets LGBTI+. Una norma que recull l’experiència acumulada durant més d’una dècada d’aplicació de la Llei 11/2014 i que respon als reptes socials i polítics del present amb més garanties, més eines i més ambició democràtica. 

La nova llei reforça els drets de les persones trans i intersexuals, amplia els mecanismes de protecció davant la discriminació i la violència, actualitza el règim sancionador i incorpora una mirada més integral sobre la diversitat sexual, afectiva i de gènere. Però és també molt més que un text jurídic: és un missatge polític i social clar. Un missatge que diu a les persones LGBTI+ que no estan soles. Que les institucions del país les reconeixen, les protegeixen i les acompanyen. I un missatge igualment clar als qui promouen l’odi i la discriminació: a Catalunya no hi ha espai per als discursos que neguen drets i dignitats. 

Aquest avenç se suma a una trajectòria colꞏlectiva de conquestes socials que han convertit Catalunya i Espanya en referents internacionals. Des de la primera manifestació de l’Orgull celebrada a Barcelona el 1977 fins a l’aprovació del matrimoni igualitari o les lleis estatals de protecció de les persones LGBTI+, hem demostrat que les societats avancen quan posen els drets humans al centre. 

El reconeixement d’Espanya com el país europeu més avançat en drets LGBTI+ segons l’associació ILGA-Europe és motiu d’orgull colꞏlectiu. Però aquest orgull no ens pot portar a la complaença. Els drets conquerits no són irreversibles. Arreu del món, i també molt a prop nostre, creixen discursos reaccionaris que qüestionen drets fonamentals i converteixen les persones LGBTI+ en objecte d’odi i confrontació política. 

A Catalunya, les dades sobre LGBTI-fòbia continuen sent alarmants. Les agressions, els insults, la discriminació i la violència persisteixen als carrers, a les escoles, a l’esport, a la feina i també a les xarxes socials. Darrere de cada incidència hi ha una persona que ha vist vulnerada la seva dignitat i la seva llibertat. I davant d’això, cap institució democràtica no pot mirar cap a una altra banda. 

Per tot això: 
  • Reivindiquem que l’Orgull no és només una celebració. És memòria, és resistència i és futur. És el record de totes aquelles persones que van obrir camí en temps difícils. És el compromís amb totes les persones que encara avui pateixen discriminació. I és la responsabilitat colꞏlectiva de garantir que les noves generacions puguin créixer sense por, sense violència i sense haver d’amagar qui són o a qui estimen. 
  • Defensem una Catalunya on totes les persones puguin desenvolupar lliurement el seu projecte de vida, independentment de la seva orientació sexual, identitat, expressió de gènere o característiques sexuals. Una Catalunya que entengui la diversitat no com una amenaça, sinó com una riquesa compartida. 
  • Reivindiquem el paper de les institucions públiques en la defensa activa dels drets humans. Davant els discursos que volen fer-nos retrocedir, cal més democràcia, més educació, més drets i més polítiques públiques valentes. 
  • Defensem les realitats existents dins del mateix colꞏlectiu, una diversitat que també es manifesta territorialment i socialment. Per això posem una especial atenció en aquelles persones que continuen afrontant nivells de vulnerabilitat, invisibilització o discriminació més elevats. Les persones trans, especialment les dones trans, les persones intersexuals, moltes lesbianes encara invisibilitzades, les persones grans LGBTI+ i aquelles que viuen en entorns rurals continuen trobant obstacles específics que requereixen respostes concretes, compromisos efectius i polítiques públiques valentes. 
  • Reivindiquem també la memòria i l’experiència de les persones grans LGBTI+, moltes de les quals van haver de viure durant dècades en contextos de persecució, repressió o invisibilitat. La seva trajectòria forma part de la memòria democràtica del nostre país i mereix ser reconeguda, preservada i transmesa a les noves generacions. 
Aquest primer 28J amb la nova llei catalana és, per tant, una oportunitat per reafirmar el compromís del país amb la llibertat i la igualtat; per recordar que cada dret conquerit és fruit de moltes lluites colꞏlectives, i per dir amb claredat que Catalunya continuarà avançant, perquè no acceptarem cap pas enrere en drets humans. 

Perquè una societat només és plenament lliure quan totes les persones poden viure amb dignitat, seguretat i igualtat de drets. Perquè la diversitat és una riquesa colꞏlectiva que ens enforteix com a país i com a societat democràtica. I perquè els drets LGBTI+ no són drets d’una minoria: són drets humans, drets democràtics i drets de ciutadania. 

dissabte, 27 de juny del 2026

dijous, 25 de juny del 2026

Cicle Gaudí de juny: 'Estrany riu'


 

SINOPSI

Jaume Claret Muxart debuta amb el seu primer llargmetratge Estrany Riu, una drama intimista que explora els vincles familiars, la identitat i el despertar sexual d’un noi adolescent durant un calurós estiu a la vora del Danubi.

En Dídac té setze anys i passa les vacances familiars recorrent en bicicleta la riva del riu Danubi quan una trobada inesperada provoca un profund canvi en ell. Un noi misteriós apareix entre les aigües del riu i la seva presència enigmàtica no només desperta alguna cosa nova en el Dídac, sinó que també comença a alterar la relació amb la seva família. El seu germà mitjà Biel percep un distanciament amb ell mentre la seva mare, la Monika, reconeix en el seu fill ecos del seu propi passat adolescent.

Amb una mirada poètica poderosa i construint un univers propi, Estrany riu explora amb delicadesa temes com el primer amor o el desig que ens reconnecten amb el món emocional adolescent. Amb una fotografia molt cuidada, una música vibrant i un ritme pausat, aquest viatge que recòrre el riu Danubi esdevé per en Dídac una metàfora de creixement, de descobriment personal i de transició cap a l’edat adulta i la independència.

Després de la seva estrena al Festival de Venècia, on va obtenir el Premi a la Millor Contribució Artística (secció Orizzonti) i del seu pas pel Festival de Reykjavík, on va ser guardonada amb el Frailecillo d’Or, Estrany Riu ha estat una de les pel·lícules revelació de l’any. Nominada a 2 Premis Goya, 8 Premis Gaudí i 1 Premi Feroz, i ha rebut també el Premi Audiovisual Ciutat de Barcelona.

dimecres, 24 de juny del 2026

El Quartet Vivancos donarà el tret de sortida al nou cicle de clàssica de l'Ascó Batega


El concert inaugural tindrà lloc el proper dissabte 27 de juny al Centre Cultural Magatzem de Rita i obrirà una programació que aposta per la música de cambra, el talent jove i la proximitat cultural

ASCÓ (Ribera d’Ebre)

Ascó Batega encetarà el proper dissabte 27 de juny una nova etapa amb l'inici del seu Cicle de Clàssica, una de les principals novetats d’aquesta edició del festival. El concert inaugural anirà a càrrec del Quartet Vivancos, una formació emergent integrada per quatre joves músics amb una trajectòria en constant creixement, que actuaran a les 20 h al Centre Cultural Magatzem de Rita. L’entrada serà gratuïta.

Aquest concert representa l’estrena d’una proposta que amplia l’oferta cultural del festival i reafirma la voluntat d’Ascó Batega de portar al municipi projectes artístics de qualitat, accessibles a tota la ciutadania i connectats amb les noves generacions d’intèrprets.

El Quartet Vivancos serà el primer dels cinc concerts que conformen aquest nou cicle de música de cambra, impulsat per la Regidoria de Cultura d’Ascó. La formació oferirà un repertori que permetrà al públic gaudir de la proximitat i la intensitat pròpies de la música de cambra, en un espai especialment adequat per a aquest tipus de concerts com és el Magatzem de Rita.

Des de l’organització es convida tant la població d’Ascó com els visitants d’arreu a participar en aquesta primera cita cultural de l’estiu i a descobrir una programació que combina formacions consolidades, talent emergent i projectes vinculats al territori.

El regidor de Cultura d’Ascó, Josep Maria Raduà, destaca que «aquest concert simbolitza l'inici d'una aposta que vol apropar la música clàssica a tots els públics i demostrar que des dels municipis també es poden impulsar projectes culturals amb ambició, qualitat i vocació de futur».

El Cicle de Clàssica continuarà el 4 de juliol amb l’actuació del cor de cambra Noctes, seguirà el 25 de juliol amb Kebyart, el 15 d’agost amb el concert de cloenda de la residència artística Ascó Batega Jove i culminarà l’11 de setembre amb el Trio Fortuny.

Amb aquest concert inaugural, Ascó Batega convida la ciutadania a estrenar una nova proposta cultural que neix amb la voluntat de consolidar-se com un espai de trobada entre la música, el patrimoni i la vida cultural de la població.

dimarts, 23 de juny del 2026

Missatge de la Flama del Canigó 2026

Benvolguts i benvolgudes,

L’any 1966, ara fa seixanta anys, la Flama del Canigó va travessar per primera vegada el pas fronterer de Coll d’Ares, esdevenint un símbol potent d’unió entre la Catalunya del Nord i el Principat i, alhora, un gest carregat de compromís en temps difícils, que vaig tenir l’honor de viure en primera persona.

Aquell impuls, nascut amb convicció i esperança, ha perdurat ns avui com una expressió viva de la nostra llengua, de la nostra cultura i de la nostra identitat.

Amb els anys, la Flama s’ha expandit gràcies a l’esforç de les moltes entitats, els equips de foc i les persones, que n’heu sabut mantenir viu el sentit i la continuïtat, fent possible que hagi esdevingut un referent compartit que uneix els Països Catalans.

En aquest any de commemoracions, la Flama també ens convida a recordar gures cabdals de la nostra història, com Antoni Gaudí i Joan Alcover, en el centenari de la seva mort, així com Pau Casals, en els cent cinquanta anys del seu naixement, entre altres, els quals han projectat al món el nostre patrimoni intel·lectual i cultural.

Us animo a continuar engrandint la Flama amb l’esperit del Canigó i de Mn. Cinto Verdaguer, a portar-la a nous indrets i a reforçar la nostra tradició ancestral de l’encesa de les fogueres de Sant Joan.

És un llegat que cal transmetre amb fermesa als nostres joves perquè en garanteixin el futur i, alhora, afavorir també la participació de les persones nouvingudes i de cultures diverses, que formen part del nostre present col·lectiu.

Que la Flama ens continuï esperonant amb força i determinació en la defensa dels nostres ideals i dels nostres drets nacionals com a poble.

De Salses a Guardamar i de Fraga a Maó, passant per l’Alguer.

VISCA LA FLAMA DEL CANIGÓ!

VISQUIN ELS FOCS DE SANT JOAN!

VISQUIN ELS PAÏSOS CATALANS!

Ramon Torra i Orra
TRADICAT - TRADIFOC
Manlleu, 15 de maig de 2026