divendres, 10 d’abril del 2020

L'arxiu fotogràfic: Via Crucis al Calvari

El Viacrucis al Calvari és un dels actes litúrgics de la Setmana Santa que no s'ha pogut celebrar aquest 2020, una activitat que té lloc la tarda del Diumenge de Rams i el matí de Divendres Sant. No s'havia deixat de celebrar mai ja que fins i tot els anys de pluja aquest es feia a l'interior de l'església.
El Calvari d'Ascó és un indret excepcional amb un camí zigzaguejant seguint les catorze creus de la passió i mort de Jesucrist, coronat per l'ermita i amb unes vistes impressionants. Carmel Biarnés, en un article d'ara fa 50 anys al Diario Español de Tarragona, el va descriure amb el seu particular estil literari.

El Calvario de Ascó es uno de los pocos que reúne unas condiciones excepcionales para la elevación del alma a Dios levantándose como otro Gólgota frente al pueblo. El camino del Viacrucis serpentea entre pinos, tomillos y romeros en flor, es el único bosque que tiene esa depresión de Ascó junto al Ebro, los otros bosques están mucho más apartados. 
Su elevación rodeado de profundos barrancos, uno por lado, le da ese desprendimiento terrenal que transmite a los que lo visitan y las cosas que nos rodean toman otro cariz vistas desde allá arriba. 
El pueblo enfrente coronado por las ruinas del castillo tiene ese aire de austeridad, de constancia, de humildad, confundido con el mismo monte en color y en forma. El Ebro a los pies forma un perfecto arco tensado presto a disparar la saeta que se le ponga. 
(...)
Ese es nuestro calvario donde peregrina dos veces al año Ascó precedido por el grupo de encapuchados y donde las estrofas del Miserere resuenan como afiladas saetas.
Carmel Biarnés
Diario Español de Tarragona, 1970

Divendres Sant (Ascó, 1970)
Fons Carmel Biarnés (Arxiu Comarcal de la Ribera d'Ebre)