diumenge, 2 de setembre del 2007

Els sabers per l'educació del futur



Una companya mestra m’havia recomanat la lectura del llibre Los siete saberes necesarios para la educación del futuro (1999) del filòsof francès Edgar Morin. Realment ha valgut molt la pena conèixer el pensament d’aquest autor a través d’aquest assaig, força crític amb la societat que ens ha deixat el segle XX, però oferint camins que haurien de redreçar la situació, i sempre passant per l’educació (La educación es la “fuerza del futuro”, pues constituye uno de los instrumentos más poderosos para realizar el cambio).

Els set sabers els va desgranant capítol a capítol i són:
- les cegueses del coneixement: l’error i la il·lusió
- els principis d’un coneixement pertinent
- ensenyar la condició humana
- ensenyar la identitat terrenal
- afrontar les incerteses
- ensenyar la comprensió
- l’ètica del gènere humà

Us deixo amb alguns pensaments de cadascun dels capítols i que ens conviden a pensar:

Es un deber capital de la educación armar a todos para el combate vital en favor de la lucidez.

Para que un conocimiento sea pertinente, la educación debe hacer evidentes: el contexto, lo global (las relaciones entre el todo y las partes), lo multidimensional y lo complejo.

El conocimiento es navegar en un oceáno de incertidumbres a través de archipiélagos de certezas.

La comprensión es a la vez medio y fin de la comunicación humana.

No tenemos las llaves que abran las puertas de un futuro mejor. No conocemos un camino trazado. “Se hace camino al andar” (Antonio Machado)